Vägen mot ditt nya

körkort börjar på

Välkommen till Norrhelsinge Trafikskola i Ljusdal! Vi hjälper dig steg för steg – ända fram till körkortet!

Intensivutbildningar

Är du redo att göra en snabb och intensiv resa mot ditt körkort? Då är du varmt välkommen att boka vår intensivkurs som tar dig ända vägen fram till körkortet!

Bo på trafikskolan

För dig som reser från annan ort eller saknar möjlighet till boende under din utbildning kan vi erbjuda ett billigt och bra boendealternativ under utbildningen!

Covid-19

Norrhelsinge Trafikskola håller fortsatt öppet och erbjuder kör- och teorilektioner som vanligt, men vidtar extra noggranna åtgärder för att förhindra smittspridning.

B-körkort (Bil)

Riskutbildning – del 1

Riskutbildning 1 (eller riskettan) är en teoretisk utbildning och är obligatorisk för alla som ska ta B-körkort. Kursen varar i ca 3,5 timmar och handlar bland annat om vilka problem alkohol, droger, riskfyllt beteende och trötthet kan orsaka i trafiken.

Riskutbildning – del 2

Riskutbildning 2 (eller halkbanan) är en den andra (praktiska) delen i riskutbildning för körkort B och är obligatorisk för alla som ska ta B-körkort. Syftet med halkbanan är att du ska lära dig hur du bäst hanterar allvarliga och farliga situationer, när du tappar kontrollen över bilen vid halt underlag.

I Sverige (och många andra nordiska länder) får vi under stora delar av året räkna med halt vägunderlag med halka, snö och is.

Både riskutbildning 1 och 2 måste vara avklarade och genomförda innan kunskapsprov och körprov kan göras.